מאז שעליתי מארה"ב לחיפה ביולי 2009 עם אשתי ושלושת ילדיי הענקתי אלפי טיפולים כירופרקטיים למטופלים ישראלים שגילם נע בין שבועיים ל-95 שנים. ראיתי מספיק צילומי רנטגן, סריקות סי-טי ואם-אר-איי כדי לספר לכם שבמשך עשרים שנות ניסיוני, מעולם לא נתקלתי ברמה כזו של נזק בעמוד השדרה כפי שנתקלתי בארבע השנים האחרונות, במיוחד בקרב האוכלוסייה הצעירה.

מטופלים בתחילת שנות העשרים לחייהם מגיעים למשרד שלי כשהם סובלים מנזק בעמוד השדרה, שלרוב מופיע באופן טבעי בקבוצת הגיל 40 עד 50, כולל נזק בסחוסים (הדיסקים) שבין עצמות השדרה המעניקים יציבות לעמוד השדרה, מתפקדים כבולמי זעזועים ומגנים על העצבים. מטופלים רבים חווים כאב המוקרן מעמוד השדרה לעבר הזרועות והרגליים ובעיות של התנוונות בעמוד השדרה שמתגלות בעיקר בגילאים מתקדמים יותר בחיים. אנשים רבים נוטלים משככי כאבים על בסיס יומי, הגורמים לתופעות לוואי לא רצויות, ונוטים להפסיד ימי עבודה בעקבות הכאב. מה שמוביל, מעבר להפסד הכספי הנלווה, גם ללחץ נפשי ורגשי.

 "מעולם לא סבלתי מבעיות בגב עד שהשתחררתי מהצבא"

אני שומע את אותו הדבר ממטופלים רבים: "מעולם לא סבלתי מכאבי גב עד לאחר שהשתחררתי מהצבא". למרות שלא כל המטופלים שראיתי אכן סבלו מפגיעות בעמוד השדרה עקב שירותם הצבאי, רובם באופן מדאיג כן. אין שום ספק שהלחץ הפיזי, הנפשי והרגשי שחייל נושא בזמן השירות הוא שגורם לנזק. תרמילים כבדים שהחיילים מחויבים לשאת על גופם בזמן אימון במשך שעות ארוכות מפעילים לחץ חריג על עמוד השדרה ובסופו של דבר לפגיעה.

 תסמינים של פגיעה בעמוד השדרה

תסמינים הקשורים לפגיעה בעמוד השדרה הם:

כאב צוואר  *
כאב בגב תחתון וגב עליון שלעתים מלווים בכאב, עקצוץ או חוסר תחושה בזרועות, ידיים, רגליים וכפות רגליים  *
כאבי ראש, מיגרנות ונדודי שינה גם הם סימפטומים אפשריים  בפגיעה צווארית  *

שני צילומי הרנטגן של הגב ממחישים את ההבדל בין עמוד שדרה בריא (צילום 1) לבין עמוד שדרה עם נזק (צילום 2).

 בעמוד השדרה הבריא ניתן להבחין בחללים רחבים (החללים הכהים) שהם למעשה דיסקים תקינים בעמוד השדרה הנמצאים בין עצמות השדרה (האזורים המלבניים הלבנים). הדיסקים מרפדים את הגב שלנו, פועלים כבולמי זעזועים ומגנים על העצבים שבעמוד השדרה.

בעמוד השדרה הפגוע ניתן להבחין שהמרווח בין שתי עצמות בגב התחתון הנו קטן יותר עקב פגיעה, שחיקה או התייבשות של הדיסקים.

הכול מתחיל בבית הספר

למרות שנזק בעמוד השדרה ניכר יותר במהלך ולאחר השירות הצבאי, הוא לא מתחיל שם. הוא מתחיל כאשר תלמידים צעירים בבתי ספר נושאים על גבם ילקוטים כבדים מדי עבורם.

הילקוטים עמוסים ביותר מדי ספרים והילדים נוטים להתכופף קדימה במטרה לאזן את המשקל על גופם כדי שיוכלו ללכת, וזה גורם ללחץ חריג על עמוד השדרה שלהם. במוקדם או במאוחר, הילדים הללו יסבלו מבעיות בעמוד השדרה הכוללות:

עקמת – מנשיאת הילקוט על כתף אחת בלבד  *

נזק עצבי בצוואר ובכתפיים הגורם לכאבים באזורים הללו  מרצועות ילקוט דקות מדי  *

שבר מאמץ בעמוד השדרה – יותר מדי עומס על הגב  *

 במרפאה שלי אני מקבל ילדים בגילאים 10 עד 17 המתלוננים על כאבי צוואר וגב שאינם נורמליים לקבוצת הגיל הזו, אלא אם מדובר במום מלידה של עיוות בעמוד השדרה או שילד היה מעורב בתאונה.

 והמצב מחמיר עקב התייבשות

הדיסקים בעמוד השדרה שלכם מכילים בעיקר מים ואם לא תשתו מספיק, הם יתייבשו ויישברו. סימנים מוקדמים של נזק בדיסק מתגלים בבדיקת MRI כאשר קיים אובדן של מים בדיסק.

על מנת לקבוע כמה ליטרים עליכם לשתות ביום, חלקו את משקלכם ב-30 (למשל, אדם השוקל 70 ק"ג, זקוק ל-2.3 ליטרים ביום). אתם תדעו שגופכם קיבל את הכמות הנדרשת לו כאשר השתן שלכם יהיה צלול וחסר ריח.

 למים אין תחליף

שתייה של משקאות מוגזים במקום מים גורמת עם הזמן לנזק בעמוד השדרה שלכם. החומצה הזרחתית המצויה במשקאות הקלים מעודדת את הגוף שלכם לשחרר סידן מהעצמות כדי לאזן את העלייה החריגה של החומצה בדם. הדבר מחליש את עמוד השדרה שלכם ומהווה גורם לבעיות עתידיות.

משקאות קלים, קפה, מיצים ומים בטעמים לא מהווים תחליף לדבר האמיתי!

 פתרונות קלים למניעת נזקים בעמוד השדרה וסבל מיותר שלכם ושל ילדיכם

 ילדים

1. ודאו שהילקוט של ילדכם אינו שוקל מעל 15% ממשקל גופו.

2. קנו ילקוט עם רצועות כתף רחבות.

3. הילקוט צריך להיות ממוקם מהחלק העליון של הגב עד לאמצע הגב.

4. אם אפשר, קנו ילקוט המכיל רצועת מותן.

5. אם ילדכם מתלונן על כאב בצוואר, כאב בגב או כאבי ראש, אל תתעלמו מזה. גשו לרופא לבדוק אותם.

6. ודאו שילדכם שותה מספיק מים.

מבוגרים

1. שתו מים!

2. אם אתם חווים תסמינים של פגיעה בעמוד השדרה שאותם ציינתי קודם, אל תתעלמו מהם, גשו להיבדק.

3. למרות שנטילה של משככי כאבים יכולה לעזור לכם באופן זמני, אם לא תטפלו בשורש הבעיה, אתם תסבלו מנזק בלתי הפיך בעתיד, העלול להשפיע על איכות חייכם בטווח הארוך.

 ד"ר יעקב הנס, כירופרקט משפחה, למד והוסמך בארה"ב. הוא גם חבר באיגוד הכירופרקטים בישראל. ד"ר הנס מתמחה בבעיות של עמוד השדרה.  ניתן להשיג אותו בקליניקה שלו בחיפה על הכרמל בטלפון:054-940-1289.